03 August 2010

kawan sehidup semati~

kisah silam adalah kenangan... dan kenangan itu indah atau pon perit masih bernama kenangan... dan semestinya ianya sedikit sebanyak masih terpahat dalam sanubari...

mode : pagi buta yg giwang!


bkn kisah kekasih hati...bkn jugak ttg kisah2 tengking
maki yg tlh biasa ku lakukan... hny berkongsi nostalgia bersuka waktu dulu...penuh kesempurnaan! mereka semua aku pernah cintai...marahi...tapi mereka ttp comel dan membahagiakan... walaupun sebahagian daripada mereka dah tiada lagi dalam dunia ini...rest in peace my dear...~
ini bkn cumi...tp camni lah cumi mase dia kecik2..!

ini CUMI...kucen kesayangan ayahda saya... cumi kucen paling baek skali pnh kami ade... dia pandai menjaga diri..selalu bersih dan buang najis di luar rumah! sgt baik... sgt disenangi dan dia sgt penyayang..! cumi penah ilang sekejap, tapi 2-3 bulan lepas tuh dia balik ke umah kami balik...

cumi bersama ayahda masa beliau dah mula sakit...

cumi sgt taat...before ayahda balik dari masjid, beliau dah standby
dpn pintu umah menanti kepulangan ayahda saya... kadang2 dia folo je ayahda gi ke masjid...cukup 5 waktu sehari! baek kan? mmg dia baik...

one day, bonda tgh siram pokok dpn umah, ade terjupe sekor kucen nih...putih tompok itam... lebih kurang mcm cumi jugak...setiap hari tanpa segan silu dia dtg mintak mkn kat umah kami... comel sgt! sgt aktif... lama2 dia dah mcm kucen kami pulak... dia mmg tak tau malu~

tembong mase kecik2...mmg tak malu kan? lepak di atas katil bersama kami..

kami namekan dia TEMBONG... sempena tompokan unik dia tuh..sebelah mata ade tompok itam... bonda bagi nama pada tembong kami... ianya bermaksud 'mata lanun' yg tertutup sblh tuh... dlm bahasa jawa ok! ahahahaha...
unik mcm tembong jugak...

mula-mula kami risau jugak boleh kah cumi terima tembong dlm keluarga kami... saya takot cumi tak suke tembong and akan bergado... tapi cumi bkn camtuh.. dia baikkkkkk sgt kat tembong! dia terima tembong mcm adik dia sendiri... padahal mereka bkn dari darah yg sama... tp mereka boleh terima antara satu sama lain..terharu sgt...


(tgh mengalir air mata sambil menaip....sgt sedey dan rindukan mereka!!haishhh..)

ok teruskan.... cumi n tembong selalu bermain bersama... sgt rapat! kami senang hati tgk mereka berdua..sgt comel dan penyayang~ opsss lupe nk bagitau..kedua-dua mereka adalah jantan... ayahda sgt sayang kucen jantan! hehe~

tembong lebih nakal dan aktif dari cumi... sgt nakal dan suke buli bonda... dia bkn la pembersih mcm cumi tuh... tembong selalu je kotor dan terpaksa di mandikan... dia samseng la kot bagi pandangan kucen-kucen kat kampung saye tuh! cumi pulak kucen baik..tak pandai gado dan boleh la nak dikatakan sbg 'kucen bodo'... tak aktif tapi baik! pnh sekali cumi tangkap burung kat dpn umah, ayahda bangga sgt...sampai skrg pon masih ckp lagi "dulu cumi yg bodoh2 tu pon boleh tangkap burung tau!" kalu cumi tau yg ayahda masih ingatkan dia lagi sampai saat ini mesti dia sgt gembira!

boleh dilihat disini...tembong sgt suka cari pasal..

(saye masey menanges...waaaa)

tembong boleh tido di mana-mana je..itu comforter cik hani kot!ahahaha..selamber!

kucen-kucen jiran sblh selalu ggu kecen2 kesayangan kami... di sebabkan tembong adlh samseng kucen, dia selalu backup bile cumi kena buli... cumi tak pandai gado... dia tak pnh dilatih utk itu.. mungkin bagi cumi, tembong adalah anugerah Tuhan utk dia..jadi pelindung dia... sbbtu cumi syg sgt kat tembong... cumi selalu mengalah bila tembong nk makan juga bila tembong nak bermanja dengan ayahda... cumi selalu dahulukan tembong... cumi tak cemburu langsung!! sgt terharu~

kucen paling samseng kami..tembong!

mereka berdua berkawan baik sampailah satu hari tuh... cumi sakit! dia dah tak pandai nk kawal bila nk bernajis... selalu buang air dlm umah...dia makin kurus... cumi taknak makan... time tuh sedihhhhhh sgt tgk keadaan cumi...!! mcm2 saya dan adik carikan mknan utk cumi...sume dia taknak..cume minum air je...berhari-hari dia camtuh! sakit hati tgk dia menderita camtuh... bila peluk cumi,,,saya dpt rasa tulang je... kurus kering!!

cumi dah tak main dgn tembong lagi... dia dah tak larat... cumi tido dlm umah selama dia sakit tuh...


satu hari, mase tu dah balik ke hostel (mungkin mase tu dah kat UTMKL)...ayahda tepon...ckp cumi dah tak ade lagi... sedeh sgt2.. saye takde disisi mase dia tinggalkan kitorg!! saye menanges2 spnjang mlm...betul2 menanges!! ayahda kata mase ayahda bangun utk subuh, ayahda ke dapur nak minum air...cumi dah kaku kat tepi sinki (sblh dgn pinggan cumi).. senang aje cumi mati...dan mesti dia bahagia sbb ayahda yang dia syg yg kebumikan dia...! moge cumi tak lupekan kenangan bersama kami!!



gambar terakhir cumi yg sempat saye rakam sblm balik hostel...

tembong dah tak aktif mcm dlu lagi bile cumi dah tak ada...mungkin dia dpt rase kehilangan.. mst lah dia rase...kawan makan..kawan tido... kawan bermainnya dah tak ade lagi...beberapa lepastuh...mungkin dalam 2 bulan slps tuh, semasa saya di hostel juga...saye mendapat panggilan dari ayahda mengatakan tembong dah tak ade lagi! mungkin di langgar kereta..tapi dia tak luka pon..tak berdarah..dah beberapa hari tembong ilang...jumpa2 je dah mati!! mane tak sedih... sekali lagi saye menanges2... (hobi kot)


mungkin tembong dah rindu sgt kat cumi...idop tanpa cumi pon tak besh...tak sangka kedua-duanya tinggalkan kami dlm waktu yg agak sama...itulah persahabatan sejati paling manis penah saya lihat...mereka membesar di depan mata kami...dan tinggalkan kami dengan kenangan manis bersama mereka...cumi dan tembong adalah kawan sehidup semati...!!!

...terima kasih Tuhan..kurniakan aku kebahagiaan ini...

p/s: gambar cumi n tembong tak byk...sbb zaman dolu2 mane ade henpon canggih lagi...!




8 comments:

Kamil Hasan said...

rindu cumi n tembong..

~mellankolia~ said...

haah...sgt2 rindu~

Nona Nadzirah Anak PakDin said...

boleh rasa kesedihan tu :|

~mellankolia~ said...

makasey...sgt faham lah ye... peminat meow mmg camtuh~

Hunny said...

Salam cik Ya,

Sedey baca cerita ni... Cerita dari hati orang yang sangat2 memahami Cumi dan Tembong.. Cik hani cuma mampu beri 'comforter' pada Tembong.. huhuuuu.. sedey...menanges!!!

~mellankolia~ said...

mmg lah...sy sgt menyayangi meow2 sy..dua eko ni lah paling besh n baek~~~~

Anonymous said...

ikin pon de 4 eko kucen plg ikin cyg...alhmdulillah smpai skunk depa de..depa mmg bek sgt..tp tiap2 bulan wit kopak la sbb tp2 bulan terpksa anta klinik...hukhuk

~mellankolia~ said...

hati kite mmg perlu dididik agar ade sifat penyayang...pd manusia or binatang~ sy rase kasih syg sy tlalu byk utk sume org yg sygkan sy...ahahaha...
demi ksh syg..mmg byk pengorbanan!
syg meow..byk la belanja kan ikin~